Mercedes-Benz, Nissan & Isuzu
Mercedes-Benz & Isuzu
Nissan, Subaru & ORA
Skadeverkstad
Kia
Mercedes-Benz
Fritidsfordon & ORA
Begagnade bilar
H-Däck | Däckpartner
Nissan, Subaru, ORA & Isuzu
Pontus Blomqvist
Jag var ut med en Mercedes E53 AMG på långtur här om veckan, det blev ungefär 35 mil körning och den imponerade stort.Tidigare E63 AMG har jag upplevt som ganska stötig och bullrig eller kanske bara mer ”racebil” och inget som jag vill åka långt med, men den här känns verkligen som en Mercedes-Benz ska kännas, bekväm och lyxig.
Första halvan av resan med farthållare på 2+1 vägar var en fröjd med lågt vägljud, bekväma stolar och fantastiskt tryck från Burmester stereon och just därför blev jag ännu mer överraskad när jag slog över till Sport+ och lät bilen bekänna färg på kurviga vägar. Klockren acceleration, grymt grepp och väldigt lätt att hantera i svängarna, bilen känns både mindre och lättare än vad det egentligen är och trots fyrhjulsdriften kunde jag få den sådär precis lagom härligt överstyrd när jag ville, vilket gjorde körningen ännu mer inspirerande.
Sen är det riktigt imponerande med en räckvidd på el på runt 10 mil. Att kunna ha en elbil till vardags och när man vill ut och ”köra köra” så finns där över 600hk väntande på att du ska flytta vredet från EL till Sport+ och bara ge på, det är ordentlig lyx som verkligen ger det bästa av två världar.
Sen har vi då elefanten i rummet, avsaknaden av V8.. Personligen så var jag väldigt skeptisk till det då jag som bilentusiast tycker att ljudet definitivt är en del av upplevelsen i en sportbil, men under hela min provtur så kände jag aldrig att det här skulle varit en så mycket bättre bil med V8, framför allt inte eftersom en AMG V8 mest sannolikt skulle lagt på ytterligare en halv miljon till på priset av bilen också. Den väldigt responsiva sexan med hjälp av elmotorns omedelbara vrid bjöd på körglädje och även inspirerande motorljud. Konceptet rak sexa med turbo är ju välbeprövad och har varit framgångsrikt i många av mina favoritbilar och efter att ha kört denna så skulle jag inte säga att avsaknaden av V8 är en dealbreaker, utan snarare tvärt om, avsaknaden av V8 är vad som gör den här bilen så bra både i det vardagliga och när vill ha det där lilla extra.
Kombi versionen erbjuder mycket mer lastutrymme än sedanen men med samma motor och hybridsystem som sedanen.
Bilder och text: Pontus Blomqvist – Landrins BilMercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Sedan | WLTP: Bränsleförbrukning blandad körning: 0,8-1,0 l/100 km | CO₂-utsläpp blandad körning: 19-23 g/km | Elförbrukning blandad körning: 24,1-25,9 kWh/100 km
Certifierad personal med lång erfarenhet.
Snabba svar där det passar dig bäst.
För en trygg, säker och trevlig kundresa.