Från transportbil till rullande verkstad: Så förvandlade Landrins Bil en Sprinter åt Liebherr

Att en ”vanlig” transportbil kan göras om till en rullande verkstad är något som Landrins Bils kund Liebherr har tagit fasta på. I deras specialanpassade Mercedes-Benz Sprinters åker servicetekniker över hela landet ut till grävmaskiner och andra bjässar för att leverera riktigt bra service.

Landrins Bil - Liebherr  Servicebil och Transportbilar - Landrins Bil 2 – 1

En vanlig dag som servicetekniker på Liebherr är lika med många mil bakom ratten på en servicebil. Efter att den tyska familjekoncernen har sålt grävmaskiner, hjullastare och andra anläggningsmaskiner till branschens största aktörer såväl som småföretagarna ska maskinerna servas – och ibland repareras.

– Våra servicebilar är ett oumbärligt arbetsredskap, säger Esa Perho, eftermarknadschef på Liebherr. De maskiner vi säljer förflyttar sig av förklarliga skäl inte så lätt så vi måste alltid ha rätt förutsättningar för att kunna ta oss ut till kunden och utföra all tänkbar service på plats.

Landrins Bil - Liebherr Servicebil och Transportbilar - Landrins Bil 6

Runt om på landets vägar rullar de Mercedes-Benz Sprinters som Liebherr Sverige har byggt till servicebilar. De 10,5 kubiken lastutrymme har inretts med allt från arbetsbänk till verktygstavlor, elverk och kompressor. Samtliga transportfordon, oavsett om de ska användas i Luleå eller Lund, köper de av Landrins Bil som är granne med deras huvudkontor i Västerås.

”Vi har en familjeanda i vårt företag och vill gärna ha nära, lokala samarbeten.”

– När vi hittade en lokal aktör som gav oss en bra känsla och kunde leverera servicebilar i enlighet med våra förväntningar var samarbetet givet, säger Esa. Det är smidigt att enkelt kunna titta förbi om det är något vi vill diskutera, som när vi ville göra justeringar av förarmiljön för att ge serviceteknikerna ännu mer komfort.

Landrins Bil - Liebherr Servicebil och Transportbilar - Landrins Bil 4
Landrins Bil - Liebherr Servicebil och Transportbilar - Landrins Bil 7

Inredning för servicebilar

Liebherrs nya servicebilar levereras oinredda till Würth som i sin tur inreder lastutrymmet till en komplett verkstad. När fordonet landar hos serviceteknikern är det redo att börja användas. Att låta en tredje part inreda servicebilen är standard men utformningen av lastutrymmet kan variera stort.

– Många transportbilar ska användas som just servicebilar och beroende av om man är exempelvis snickare eller rörmokare ser inredningsbehoven olika ut, säger Torbjörn Käll, säljare på Landrins Bil. Här är mitt jobb att lyssna in och guida varje kund rätt. Hur många hyllor behövs och var ska hurtsarna placeras? Vilka redskap behöver du ha med dig ut till kund?

Trygga och säkra servicebilar

Torbjörn är den person som Liebherr köper sina bilar av sedan många år.

– Det roliga med mitt jobb är att få följa en kund under lång tid, att vi lär känna varandra och känner att vi kan kolla läget titt som tätt utan att det måste handla om affärer, säger han. 

Den stora majoriteten av Landrins Bils kunder väljer idag att leasa sina servicebilar men till Liebherrkoncernens familjeanda och affärsidé hör att själva äga sina fordon. Liebherr låter sina servicebilar rulla ungefär 25 000 mil innan de säljs vidare på andrahandsmarknaden. I praktiken betyder det att de köper in nya fordon varje år. – Viktigast av allt är att vi har driftsäkra, rymliga och komfortabla servicebilar. Våra servicetekniker ska ha en god arbetsmiljö där de sitter bekvämt och åker säkert, säger Esa.