Mercedes-Benz, Nissan & Isuzu
Mercedes-Benz & Isuzu
Nissan, Subaru & ORA
Skadeverkstad
Kia
Mercedes-Benz
Fritidsfordon & ORA
Begagnade bilar
H-Däck | Däckpartner
Nissan, Subaru, ORA & Isuzu
Njae, det här är inte sant. Det stämmer att alla batterier har en viss livslängd och att de sitter samma sorts batterier i mobiler som i elbilar – Litiumjon-batterier. Men anledningen till att vi alla har upplevt att batterierna i våra mobiler börjar tröttna efter ett år eller två beror mer på hur vi laddar dem än på batterierna i sig. Batterier slits nämligen som mest när de antingen blir helt urladdade eller när de blir helt fulladdade – 0% och 100%. Något som vi utsätter både våra mobiler och datorer för dagligen.
Men det här har biltillverkarna redan kommit på olika finurliga lösningar på. Vissa elbilar laddar batterierna till vardags endast till 80 procent, 100 procent laddning kräver att du slår på ett särskilt ”range-mode”. Andra har helt enkelt sett till att när din elbil säger att batteriet är 100% laddat är det i själva verket bara 95% laddat. Detsamma gäller neråt, när instrumentpanelen i din bil säger att du har 0% batteri har du i själva verket ca 5% kvar. Samma där: för att skydda batteriet från att skadas. Dessutom ger de flesta biltillverkare idag batterigaranti. Mercedez-Benz har exempelvis idag en batterigaranti som gäller i minst 8 år eller 160.000 km körning på alla sina helektriska modeller.
Här får vi dra halvt i handbromsen. Det stämmer att elen som vi laddar våra elbilar med måste bli/vara förnybar för att elbilarna ska komma ner på minimal miljöpåverkan på global nivå. Men tittar du på lokal miljöpåverkan i form av buller och partiklar i luften finns det idag inget som ens kan mäta sig med elbilen.
Så visst, det stämmer att elen vi laddar med måste bli förnybar (koldioxidneutral) – vilket den i Sverige är till 97-98% – för att elbilen ska nå minimal miljöpåverkan globalt. Men tittar vi på alternativen är elbilen idag det klart bästa för vår miljö – både globalt och lokalt.
Tut i tråden. Det här är det faktiskt också lite sanning i. Inte att du behöver stavar till bilen så klart. Men att batterier reagerar på kyla är sant. Det ökar motståndet i dem och försämrar räckvidden. Så ja, är det riktigt kallt får du räkna med att din elbil inte har maximal räckvidd.
Undersökningar visar att elbilar i snitt tappar ca 29 procent i räckvidd en riktigt kall vinterdag – men kom då ihåg att bensinbilar tappar ca 19 procent! För att minska tappet har idag har de flesta elbilar värmeisolerade batterier som värms med värmeelement – medan de laddas värms de med el från elnätet och när du kör värms det med el från sitt eget batteripack.
Med allt fler elbilar på våra vägar och med dem ett ökat stöd för laddinfrakstruktur, så växer laddnätverket i Sverige. Just infrastrukturen kring laddning, men också bilarnas laddtid och räckvidd, är områden där både tillverkare och politiker arbetar med full kraft för att förbättra och förenkla för elbilsförare. Man har kommit en bra bit på vägen men det finns så klart mycket kvar att göra. Idag finns det mer än 2500 laddstationer med över 13 000 laddningspunkter i Sverige. Och som sagt, fler tillkommer hela tiden.
De laddstationer som finns idag kan delas upp i två kategorier: destinationsladdare och snabbladdare. Snabbladdare, eller Ultrasnabbladdare, är vad de heter: laddstationer som laddar din bil snabbt. De finns oftast vid trafikleder och drivs kommersiellt. Sedan finns Destinationsladdare, de hittar du utanför gymet eller köpcentret och motsvarar i princip den laddning du kan ha hemma med en så kallad wallbox eller laddbox.
Bor du på landsbygden kan du behöva planera din körningen mer än om du bor i stadsmiljö. Men idag har de flesta elbilar en räckvidd på mellan 20-45 mil (vissa ännu längre), vilket de flesta klarar sina dagliga resor på.
Nä, bara om vi pratar tvärtomspråket. För sanningen är att det är just tvärtom. I alla fall enligt siffror som kom från den amerikanska organisationen Consumer Reports för några år sedan. I rapporten har tusentals bilägare angett hur höga kostnader för service och reparationer de har. Där anger elbilsägare att de bara lägger hälften så mycket pengar på service och underhåll som de med en bil med förbränningsmotor. Och att elbilar är billigare att serva är inte egentligen inte så märkligt.
De har klart färre rörliga delar som slits och kan gå sönder och de har dessutom en enklare drivlina – så en elbil kräver alltså mindre service än en bensin- eller dieselbil. Summan av kardemumman blir alltså tvärtom vad myten säger: En elbil är billigare att äga än en bensin- eller dieselbil även ur ett service- och underhållsperspektiv.
Sundsvall i norr till Lund i söder.
Se alla begagnade bilar i lager.
Upptäck Mercedes breda utbud.