Hållbar transport till Åkerblads Hotell i Tällberg med eldriven Mercedes-Benz EQV

Åkerblads Hotell, Gästgiveri och Spa i Tällberg i Dalarna är ett anrikt familjeföretag med en fascinerande historia som sträcker sig tillbaka till 1400-talet. Genom generationer har verksamheten förts vidare och idag är det den 19:e till 21:a generationen Åkerblad som driver hotellet in i framtiden.

Åkerblads hotell Tällberg Mercedes-Benz EQV Eldriven Minibuss Landrins Bil Hero – 1

I en spännande kontrast till den rika historien är Åkerblads stolta ägare av en lyxig Mercedes-Benz EQV. Den eldrivna minibussen sätter tonen redan från det ögonblick då gästerna hämtas vid stationen, förmedlande en atmosfär av lugn och lyxig komfort.

– Vi har fyra bäddar per invånare. Det är det inte många orter som kan skryta med, skrattar Anders Åkerblad, som är VD och 20:e generationen på gården.

Åkerblads hotell Tällberg Mercedes-Benz EQV Eldriven Minibuss Landrins Bil 4

Tällberg vid kanten av Siljan i Dalarna är en unik plats. Trots bara 250 invånare finns här hela åtta (8) hotell med totalt 1 000 bäddar! Tällberg har dessutom ingen turistsäsong, utan de 250 000 människor som besöker byn gör det jämnt fördelat över året.

Åkerblads är en av de större anläggningarna i byn och här och var märks historiens vingslag.

– Det var ju en ren bondgård från början och den första i byn, berättar Rosanna Åkerblad som tillsammans med sin syster Lovisa och övriga familjemedlemmar ansvarar för den dagliga driften.  Så vandrare från Leksand till Rättvik stannade här för mat och husrum i utbyte mot att de arbetade en dag – ett dagsverke.

Med tiden blev det allt fler som sov över och utspisades och gården blev ett regelrätt gästgiveri. I början av 1900-talet blev det pensionat och sedan dess har verksamheten vuxit till vad den är idag.

Åkerblads hotell Tällberg Mercedes-Benz EQV Eldriven Minibuss Landrins Bil 1

Att säga att Tällberg är mysigt och pittoreskt är en underdrift. Alla hus i byn är byggda i trä och redan när man kommer med tåget till byns lilla station får man en känsla av vart man kommit.

– Vi ligger ju någon kilometer från stationen och många kommer hit med tåg. Då är det en förutsättning att de kan få transport. När taxi i Leksand lades ner för några år sedan fick vi hitta en egen lösning.

– Vi ville ha en känsla av ”shuttle” och lyx och det var ett krav att det skulle vara en elbil.

Hos Landrins Bil i Sundsvall – där Rosanna och hennes man hade bott – fick de förslaget att titta på en Mercedes-Benz EQV.

– Det var det bästa vi kunde ha gjort och ett perfekt råd, säger Rosanna.

– Landrins säljare tog verkligen in när vi beskrev vår verksamhet och föreslog bilmodellen som var rätt för just oss. Det är så man vill att försäljning ska vara – en behovsanalys och en lösning.

– EQV är en ljuvlig bil. Som en stor lyxig taxi med plats för sju personer – och helt eldriven! Man kan viska till varandra när man kör!

Bilen står alltid parkerad och med laddkabel inkopplad utanför hotellets reception. När det är dags att hämta gäster vid tåget är bilen redan föruppvärmd och värmen hålls igång medan man väntar vid stationen. Helt utan avgaser…

– Jag har personligen hört gäster säga ”wow – vilken bil!” när vi hämtat dem.

I höst firar bilen två år på hotellet och det enda verskstadsbesöket har varit en service som ingick i köpet.

– Det händer ju i stort sett inget med den, säger Anders.

– Inga oljor, remmar eller filter som ska bytas…

– Dessutom är den ju så billig att köra med. 2 – 3 kronor milen i el och 360 kronor om året i skatt. Det är ju ingenting! Jag tar den ofta när jag ska i väg och hämta saker.

Både Anders och Rosanna har privata bilar med förbränningsmotor. Men båda säger att de med all sannolikhet köpt sin sista förbränningsbil.

– Det lär bli eldrift,  Mercedes-Benz nästa gång även privat, säger Rosanna.
– Och från Landrins Bil!